AUDIOPIKTOFILIA 2,5

Wystawa plakatów Ireneusza Kuriaty, dr habilitowanego, dziekana WSW AS.

AUDIOPIKTOFILIA 2,5 to kontynuacja serii autorskich plakatów i wystaw poświęconych moim muzyczno-kulturalnym fascynacjom oraz ich graficznym interpretacjom. Wprawdzie będzie to trzecia wystawa z tego cyklu, lecz oprócz nowych prac znajdzie się na niej też kilka nieco starszych projektów – stąd ułamek w tytule. Postaram się jednak, aby wybrana dla Państwa seria stanowiła zwięzłą stylistycznie całość wynikającą z moich zainteresowań i dociekań w aspekcie budowania formy i przekazu. Przy pomocy środków typowych dla projektowania graficznego staram się zestawiać w swoich plakatach metaforę z symboliką piktogramu i pracą na jego formą. W ten sposób powstają bardziej lub mniej rozbudowane prace w zależności od zadanego sobie tematu. Prezentowana wystawa  zgromadzi projekty inspirowane różnymi stylami muzycznymi oraz ich wykonawcami. Tworzone są one jako self-edition, czyli z potrzeby projektowania graficznego na zlecenie od samego siebie i traktowania go nie tylko jako dziedziny podporządkowanej, ale przede wszystkim jako sposobu do wyrażania własnych fascynacji oraz swobodnej drogi twórczej. 

IREK KURIATA
Urodzony 2.10.1973 roku w Bielawie. Ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Szczecinie w roku 1993; dyplom licencjacki w Wyższej Szkole Sztuki Użytkowej w Szczecinie w pracowni plakatu pod kierunkiem prof. Grzegorza Marszałka uzyskał w 1998; dyplom magisterski w WSSU w Szczecinie w pracowni znaków i form identyfikacyjnych pod kierunkiem prof. Andrzeja Tomczaka w 2001; doktorat w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu w roku 2008 pod kierunkiem prof. Andrzeja Tomczaka. Uprawia projektowanie w zakresie grafiki projektowej – plakat, wydawnictwa, typografia, znak i formy identyfikacyjne. Adiunkt w Katedrze Grafiki Projektowej Akademii Sztuki w Szczecinie. W latach 2012-2013 Prodziekan, a od 2013 r. Dziekan Wydziału Sztuk Wizualnych AS. Swoje prace publikował na łamach takich wydawnictw jak: kwartalnik 2+3D, Polski plakat XXI wieku Krzysztofa i Agnieszki Dydo, PGR. Projektowanie graficzne w Polsce Jacka Mrówczyka i Michała Wardy, Cała ta muzyka. Polski Plakat Muzyczny. 1899-2012 (Plakaty muzyczne z kolekcji Krzysztofa Dydo), Chopin – Poster, Affiche, Plakat – opracowanie zbiorowe, oraz w katalogach znaczących imprez w kraju i za granicą. Uczestnik imprez: Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach, Biennale Plakatu w Krakowie, Salon Plakatu Polskiego w Wilanowie – Warszawa, Triennale Plakatu w Trnavie – Słowacja, International Poster Exhibition in Teheran-Iran – Hope for Japan, „Art of Association – Modern Polish Posters” – The Polish Museum of America – Chicago/Austin (Texas), USA, International Workshop for Visual Artist – Brande, Dania. Prace w kolekcji: Muzeum Plakatu w Wilanowie, BWA Katowice, Triennale Plakatu w Trnawie – Słowacja, Galeria Plakatu w Krakowie Krzysztofa Dydo, International Workshop for Visual Artist – Brande, Dania. Autor 8 wystaw indywidualnych. Twórca wielu projektów autorskich między innymi otwartego cyklu Audiopiktofilia. Stypendysta Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego za najlepszy dyplom magisterski. Nominowany do Nagrody Przezydenta RP za najlepszy dyplom magisterski w kategorii sztuki projektowe. Stypendysta Marszałka Zachodniopomorskiego w dziedzinie Kultura. Nagrodzony m.in.: za znak graficzny dla Szczecin-Europejska Stolica Kultury 2016.

Realizacje graficzne między innymi dla takich instytucji i wydarzeń jak: Klub 13 Muz, Inspiracje – Festiwal Sztuk Wizualnych, Wyższa Szkoła Sztuki Użytkowej, Westival – Sztuka Architektury, Szczecińskie Lato Jazzowe, Festiwal Muzyki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego, Galeria Kapitańska, Szczecin 2016 – Europejska Stolica Kultury, Basen Olimpijski w Szczecinie, Stowarzyszenie Lecim na Szczecin, Port Lotniczy w Goleniowie, Akademia Sztuki w Szczecinie, Międzynarodowe Spotkania Artystów w Marianowie. Autor projektów graficznych dla imprez muzycznych: Digital Funk, Funk Fighters oraz Bass and Culture.