LITOGRAFIA

  • dr Adam Olejniczak

    Zajęcia odbywają się w czwartki (budynek – ul. Kolumba 61)

    Przedmiot studiów

    Przedmiotem studiów w tej pracowni jest szeroko rozumiana problematyka artystyczna i techniczna związana z różnorodnymi rodzajami druku płaskiego i stosowanymi metodami. Studenci poznają warsztat graficzny technik druku płaskiego oraz jego historię, rozwój jak również obecność litografii we współczesnym świecie sztuki.

    Cel pracowni

    Celem pracowni jest teoretyczne i praktyczne zaznajomienie studentów z problematyką artystyczną i technologiczną druku płaskiego. Studia w Pracowni litografii przygotowują do podejmowania różnorodnych zadań, w realizacji których niezbędne jest swobodne i wielowymiarowe operowanie warsztatem – w poszczególnych etapach procesu twórczego począwszy od pracy koncepcyjnej po realizację. Absolwenci powinni posiadać rzetelną znajomość problematyki w obrębie druku płaskiego w tym także historii rozwoju tej techniki i jej stosowania.

    Założenia podstawowe

    • opanowanie języka technik i technologii druku płaskiego
    • rozwój intelektualny i artystyczny studenta
    • postrzeganie grafiki w tym także litografii jako eksperymentalnego oraz konceptualnego medium
    • poszukiwanie i stosowanie nowatorskich rozwiązań i metod w procesie realizacji dzieła
    • poznawanie obszaru eksplorowanego przez artystów, stosowania różnych znaków i kodów z wyrażeniem swych poglądów na wielorakie zjawiska w sztuce współczesnej.

    Program pracowni obejmuje

    • zasady tworzenia matryc z zastosowaniem kamieni litograficznych
    • zasady posługiwania się różnorodnymi technikami i metodami w procesie opracowywania matryc
    • terminologia, materiały, urządzenia
    • historia oraz najnowsze trendy w technikach druku płaskiego – prezentacje
    • działania eksperymentalne

    Formy realizacji programu

    • realizacja 3 lub więcej dzieł graficznych wykonanych z zastosowaniem jednej lub różnych metod tworzenia druku płaskiego
    • zapoznanie się z materiałami, urządzeniami i zasadami ich stosowania w procesie twórczym
    • działania eksperymentalne
    • prezentacja wykonanych prac
    • zapoznanie się z historią oraz najnowszymi trendami w technikach druku płaskiego

  • Tematy semestralne – semestr zimowy/ letni 2014/2015

    • Cała harmonia tego świata składa się z elementów sprzecznych (Seneka młodszy)
    • Ręka rękę myje – Seneka
    • Oddycham, mówię, śmieje się płaczę
    • Nie ma sacrum
    • Nie ma początku, nie ma końca
    • Zwykła rzecz a…
    • Patrzę na to codziennie i…
    • Światło
    • Woda
    • Ja, Ty – Ziemia
    • Nie ma początku, nie ma końca

  • Litografia Litografia Litografia Litografia Litografia